דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רוצה להתקבל לקורס הטיס? התכונן היטב. 

מאת    [ 07/03/2012 ]

מילים במאמר: 760   [ נצפה 2757 פעמים ]

רוצה להתקבל לקורס  הטיס? התכונן היטב

 רן אדוני  ‏07 מרץ 2012

 

מאז ומתמיד מערכת המיון הצה"לית, והמיונים לקורס הטיס בפרט ביקשו לזהות את המתאימים ביותר.

בנוסף, דבר ידוע הוא שאחוז העוברים את השלבים הללו הוא נמוך ביותר.

יש להבין מה מטרת המבחנים הללו מעבר לתשובה הלקונית של "למיין".

בצה"ל, עבור כל תפקיד, מתבצע תהליך שנקרא "ניתוח עיסוקים". ניתוח עיסוקים הוא מערך שלם ומורכב של פרמטרים ונקודות התייחסות באשר לפרופיל האישיותי, הכישורים הפיזיים, המצב הבריאותי וכיו"ב הנדרשים, ממי שייטיב לשמש בתפקיד המיועד. כך,  יש ניתוח עיסוקים לתפקיד טבח, ללוחם בגולני, ללוחם בדובדבן וגם לאיש צוות אוויר. לכל תפקיד מוגדרים הכישורים והתכונות הנדרשות מהמועמד.

אחד מהדברים הבולטים בניתוח העיסוקים של מועמד לצוות אוויר הוא השוני בפרופיל האישיותי הנדרש מאיש צוות אוויר משאר התפקידים. על כן, כמובן, מערך המבחנים יוצא דופן ואין דומה לו בתפקידים אחרים בצבא.

 

ברור אם כך, שתפקיד המבחן להצביע את כישורי הנבחן בזמן נתון. במבחנים לקורס הטיס, יודעים להצביע על כך שהגיל המינימאלי למבחנים הללו הוא 17 וארבעה חודשים. לאו דווקא בגלל שזהו הגיל האידיאלי, אלא, מתוך אילוצים שמערך המבחנים הנדרש הנו מורכב וארוך מחד והבשלות של המועמד מאידך וגם גיל הגיוס על פי חוק הוא 18. ולעניינו, בזה עוסק למעשה המאמר.

באופן מובהק, האדם משלים את התפתחותו הקוגניטיבית והרגשית רק בגיל 21 לערך. יש כאלה שלפני, יש כאלה שאחרי, אך עדיין רק סביב הגיל הזה. אין הדבר דומה לכישורים המוטוריים היות והללו הושלמו כבר מספר שנים לפני כן, בהיות האדם בעל חיים, הכישורים הגופניים נדרשים לו על מנת לשרוד. לא כך הדבר עם הכישורים הרגשיים והקוגניטיביים. (בשונה מכל שאר החיות).

מועמד, המגיע למבחני המיון, סביר להניח שאינו בשל דיו מבחינת מיצוי היכולות הקוגניטיביים שלו והרגשיים ועל כן, חלק מהקושי של מערך המיון הוא לנבא האם האדם יצליח להתמודד עם עומסים רגשיים ושכליים בתקופה הקרובה למרות שבפועל לא השלים את התפתחותו.

היה אם כך, טוב יותר אילו ניתן היה לגייס מועמדים בני 21 לקורס הטיס. אז היו קורים שלושה דברים נפלאים:


    • מספר גדול יותר של מועמדים היו עוברים בהצלחה את המבחנים הללו. משמעותית.
    • לצה"ל היתה יותר אפשרות להעמיד אנשי צוות אוויר בין שורותיו מבלי להתפשר באיכות.
    • המבחנים היו משקפים קרוב יותר ומדויק יותר את המצב לאשורו של המועמד מבלי צורך לנבא. שהרי ידוע שבכל ניבוי, הסיכוי לטעות קיימת.

אבל המצב אינו כך. עדיין המועמדים הם בני 17 וארבעה חודשים. עדיין המבחנים עלומים ועדיין רבים כל כך נופלים.( 90%  שזה המון!) ואלו רק בשלבים הראשונים של המיון. להזכיר, אלו שמתמודדים הם אלו שטרם השלימו את ההתפתחות הן הקוגניטיבית והן הרגשית שלהם וזה משהו אובייקטיבי. זאת אומרת שאילו היו יכולים להגיע אל המיצוי היכולות שלהם כפי שהיו אילו היו בגיל 21, סביר להניח שרבים יותר היו עוברים את השלבים החשובים הללו.

זוהי התפנית למעשה בהבנה בצורך בהכנה למבחני המיון. לא רק לטיס. גם לקומנדו הימי ולחובלים וכיו"ב.

זהו משפט המפתח:

הכנה למבחני המיון אין תפקידו לגרום לך לעבור את המבחנים. זוהי התוצאה. אבל זוהי לא המטרה.

הכנה למבחני המיון תפקידו לאפשר למועמד לפתח את הכישורים הקוגניטיביים הנדרשים מהנבחן. המועמד, שבמהלך ההכנה  נבנה אצלו במוח מערך שלם של כלים להתמודד כמו שיתמודד מועמד בן 21, בעצם מקדים את זמנו וזה נפלא. לא? כי כעת, בתום הכנה ממוקדת, המוח שלו מסוגל לעשות דברים, לחשב חישובים ולהתמודד עם מטלות שרק מעט בני גילו עושים זאת. וזאת לא רמאות. אלא הבניה חדשה במוח.

ניתן אם כך, להסכים, שעל מנת להתקבל לפקולטה להנדסה או לרפואה, מועמד יבקש ללמוד למבחנים ולהתכונן למבחנים הפסיכומטריים. מדוע עליהם לא נאמר טיפשיים? כי יודעים להגיד את חשיבותם. ואם מועמד לא יוציא ציון מספיק גבוה, הוא לא יתקבל. גם מועמד שלא הולך למכוני הלימוד של מבחנים פסיכומטריים ודאי יפתח ספר ויתרגל בבית. ברור, לא?

על אחת כמה וכמה במבחני המיון לקורס הטיס. כאן המבחנים עלומים. המועמד לא יודע כלל מה מצפים ממנו. הוא אינו חשוף למידע אודות ניתוח העיסוקים של התפקיד. והרבה פעמים, הרבה מידי, הוא גם לא בשל למבחן. זה לא שהוא לא יצליח בגיל 23 לתפקד כטייס מעולה, פשוט כעת הוא לא בשל ומוכן.

ומה לעשות שהמבחנים הללו הם חד פעמיים ולעולם לא יחזרו?  ( ולא בכדי, בדיוק בגלל הטענה שמרגע שהבנת מה מצפים ממך, הרבה יותר קל לך בפעם השנייה. וזוהי אינה רמאות, אלא מיומנות שפיתח הנבחן).

לסיכום,

הכנה למבחן, כל מבחן, חשובה מאוד. היא מאפשרת לנו הנבחנים לבנות את המערך הקוגניטיבי  המתאים על מנת לשלוף את הנתונים והמידע שאכסנו וקודדנו במוח.

על אחת כמה וכמה במבחני המיון לצוות אוויר. שם אין לך הזדמנות שנייה.

 

הכותב, רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל

 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב